Kohdenna oikeat asiakkaat verkkosivullesi ja kasvata myyntiä – opi hyödyntämään Googlen kävijätilastoja.
Yrittäjänä tiedät, että verkkosivujesi kävijämäärällä on suora vaikutus myyntiin. Mutta tiedätkö tarkalleen, mistä kävijät tulevat, mitä he etsivät ja miksi he poistuvat ilman ostoa?
Google kävijätilastot antavat vastauksia juuri näihin kysymyksiin – ja niiden avulla voit tehdä fiksuja, dataan perustuvia päätöksiä, jotka lisäävät näkyvyyttäsi, houkuttelevat enemmän asiakkaita ja lopulta kasvattavat myyntiäsi.
Google kävijätilastot auttavat sinua:
- Tavoittamaan oikeat asiakkaat – löydä tehokkaimmat hakusanat ja liikenteen lähteet
- Parantamaan verkkosivujesi myyntipotentiaalia – selvitä, missä vaiheessa kävijät poistuvat ja miten saat heidät pysymään
- Tehostamaan markkinointiasi – kohdenna mainontaa tehokkaammin ja vähennä turhia kustannuksia
- Kasvattamaan hakukonenäkyvyyttäsi – näe, millä hakusanoilla asiakkaasi jo löytävät sinut ja missä on vielä potentiaalia
Jos tavoitteesi on saada enemmän maksavia asiakkaita verkkosivuillesi, kävijätilastojen hyödyntäminen ei ole vain suositeltavaa – se on välttämätöntä.
Google Analytics – Löydä tärkeimmät kasvumahdollisuudet
Google Analytics on verkkokauppasi tai palvelusivustosi tärkein tiedonlähde – se kertoo, mitä asiakkaasi tekevät ja mistä he tulevat.
Kun ymmärrät tätä dataa, voit tehdä parempia päätöksiä ja varmistaa, että verkkosivustosi tukee liiketoimintasi kasvua.
Mitä tietoa Google Analytics antaa sinulle?
-
Mistä asiakkaasi tulevat?
Löydät tarkat tiedot siitä, tuleeko liikenne hakukoneista, somekanavista vai maksetusta mainonnasta.
Näet, mitkä kanavat tuovat ostavia asiakkaita – ja mitkä vain uteliaita vierailijoita. -
Miten kävijät käyttäytyvät sivustollasi?
Mitkä sivut kiinnostavat eniten ja missä kohtaa kävijät poistuvat?
Kuinka kauan he viettävät aikaa sivustollasi? -
Kuka verkkosivuillasi vierailee?
Ikä, sijainti, laite ja muut tärkeät demografiset tiedot auttavat kohdentamaan markkinointia.
Tämä tieto auttaa sinua kehittämään verkkosivuasi niin, että kävijät viipyvät pidempään – ja tekevät enemmän ostoksia.
Google Analyticsin asentaminen verkkosivullesi on ilmaista. Aluksi se voi vaikuttaa monimutkaiselta, mutta sen käyttöönotto on pieni vaiva verrattuna siihen, miten sokkona joutuisit muuten toimimaan.
Näin pääset alkuun Google Analytics -työkalulla
Google Analytics tarjoaa valtavasti tietoa asiakkaistasi, mutta aluksi kannattaa keskittyä olennaisiin asioihin, jotka auttavat sinua kehittämään liiketoimintaasi tehokkaasti.
Pääset alkuun seuraamalla näitä askelia:
- Varmista, että Google Analytics on asennettu oikein: Tarkista, että seuranta on aktiivinen ja dataa kertyy. Tämä onnistuu Google Analyticsin reaaliaikaisesta näkymästä.
- Seuraa liikenteen lähteitä: Selvitä, tuleeko kävijöitäsi hakukoneista, somekanavista vai suoraan verkkosivullesi. Tämä auttaa ymmärtämään, mitkä markkinointitoimenpiteet tuottavat parhaiten tulosta.
- Tarkastele suosituimpia sivuja: Katso, mitkä sivut houkuttelevat eniten kävijöitä ja miten kauan he viettävät aikaa sisällön parissa. Hyödynnä tätä tietoa esimerkiksi verkkokauppasi tuotesivujen tai blogisisältöjesi kehittämisessä.
- Analysoi poistumisprosenttia: Jos kävijät poistuvat nopeasti tietyiltä sivuilta, voi olla, että sisältö ei vastaa heidän odotuksiaan. Kokeile parantaa sivun rakennetta, lisätä selkeitä toimintakehotuksia tai tehdä sisältö houkuttelevammaksi.
- Aseta tavoitteet (konversioseuranta): Määritä tavoitteita, kuten ostotapahtumat, lomakkeen täytöt tai uutiskirjeen tilaukset, jotta näet, kuinka moni kävijä oikeasti konvertoituu asiakkaaksi.
Google Analytics ei ole vain tilastoja numeroina – se on tehokas partneri parempiin päätöksiin ja myynnin kasvuun. Kun ymmärrät perusasiat ja seuraat säännöllisesti tärkeimpiä mittareita, voit tehdä verkkosivustostasi entistä tehokkaamman myyntikanavan.
Google Search Console – Näe, miten asiakkaasi löytävät sinut hakukoneista
Google Analytics kertoo, mitä asiakkaat tekevät sivustollasi, mutta Google Search Console paljastaa, miten he ylipäätään päätyvät sinne.
Tämä työkalu auttaa sinua ymmärtämään hakukonenäkyvyyttäsi ja SEO-mahdollisuuksiasi.
Miksi Search Console on tärkeä?
-
Näet, millä hakusanoilla sinut löydetään
Saat listan hakutermeistä, joilla asiakkaasi tulevat sivustollesi – ja voit hyödyntää tätä tietoa SEO-strategiassasi. -
Tarkistat, onko sivustollasi esteitä hakukonenäkyvyydelle
Google ilmoittaa, jos sivustollasi on teknisiä ongelmia, jotka estävät sitä näkymästä hakutuloksissa. -
Selvität, mitkä sivut saavat eniten klikkauksia hakutuloksista
Voit optimoida sisällön ja otsikot, jotta saat enemmän kävijöitä hakukoneista ilman maksettua mainontaa.
Kun tiedät, miten asiakkaasi etsivät palveluitasi, voit houkutella lisää liikennettä ja nostaa verkkosivusi Google-tulosten kärkeen.
Myös Google Search Consolen asentaminen verkkosivuillesi on ilmaista. Nämä kaksi työkalua ovat lyömätön yhdistelmä selvittääksesi tietoa asiakkaiden liikkeistä niin omalla alustallasi kuin hakukoneissa.
Näin pääset alkuun Google Search Console -työkalulla
Google Search Console auttaa sinua ymmärtämään, miten verkkosivusi näkyvät hakukoneissa ja millä hakusanoilla kävijät löytävät sivustosi.
Pääset alkuun seuraamalla näitä askelia:
- Varmista, että Google Search Console on yhdistetty sivustoosi: Varmista, että Google voi indeksoida sen oikein.
- Tarkastele hakusanoja, joilla sivustosi löytyy: Selvitä, millä termeillä kävijät klikkaavat sivuillesi ja missä hakutuloksissa sijoitut. Näiden tietojen avulla voit optimoida sisältöäsi ja lisätä näkyvyyttäsi hakukoneissa.
- Tarkista hakukoneiden indeksointi: Varmista, että Google pystyy lukemaan ja näyttämään sivusi hakutuloksissa ilman teknisiä esteitä, kuten virheellisiä uudelleenohjauksia tai puuttuvia sivuja.
- Analysoi klikattavuus (CTR): Katso, kuinka moni hakutuloksissa näkyvä käyttäjä klikkaa sivustollesi. Jos CTR on matala, kokeile optimoida otsikoita ja metakuvauksia houkuttelevammiksi.
- Seuraa ulkoisia linkkejä: Tarkista, mitkä muut verkkosivustot linkittävät sisältöösi, sillä laadukkaat linkit parantavat hakukonenäkyvyyttäsi.
Kun seuraat säännöllisesti Google Search Consolen antamaa dataa, voit parantaa verkkosivustosi näkyvyyttä ja houkutella enemmän asiakkaita ilman maksettua mainontaa.
Hyödynnä Google kävijätilastoja ja kasvata myyntiäsi
Tässä vielä tiivistettynä, miksi Google kävijätilastot ovat niin tärkeitä liiketoiminnallesi:
- Tunnistat asiakkaidesi todelliset tarpeet – näet, mitä he etsivät ja miten he käyttäytyvät
- Optimoit verkkosivusi myyntikoneeksi – poistat turhat esteet, jotka estävät konversioita
- Kohdennat markkinointiasi tehokkaammin – panostat vain niihin kanaviin, jotka tuottavat tulosta
- Kasvatat orgaanista näkyvyyttäsi Googlessa – löydät parhaat hakusanat ja parannat SEO-strategiaasi
Tiedätkö jo, miten hyödynnät analytiikkaa liiketoimintasi kehittämiseen? Jos et, minä voin auttaa! Ota yhteyttä
Apua analytiikan tulkintaan
Moni yrittäjä tietää, että heidän pitäisi hyödyntää analytiikkaa, mutta ei tiedä, mistä aloittaa ja miten sitä oikeastaan pitäisi tulkita.
Jos haluat hyödyntää Google kävijätilastoja myyntisi kasvattamiseen, tulkitaan sinun analytiikkasi yhdessä. Autan sinua saamaan datasta kaiken tärkeän tiedon irti, mikä hyödyttää yritystäsi jatkossa!
Ota yhteyttä ja varmista, että verkkosivusi tukee liiketoimintasi kasvua tehokkaasti.
Sukelletaan yhdessä lukujen pariin!
Aurinkoisin terveisin Heidi Rissanen