Infograafinen piirros, missä tietokoneen näyttö auki. Näytöllö suurennuslasin vieressä kuvahaku-kenttä ja alapuolella kuvahaun piirrettyjä tuloksia.

Kuvien optimointi

Verkkosivuille ja verkkokauppaan lisätyt kuvat on kannattavaa hakukoneoptimoida kolmesta syystä:

  1. Kuvakoon pienennys vaikuttaa sivuston latausnopeuteen ja parantaa hakukoneiden ja käyttäjien arvostusta
  2. Kuvien nimeäminen ja Alt-tekstit auttavat hakukoneita löytämään lisää tietoa ja palvelevat laajempaa käyttäjäkuntaa esim. lukulaitteille sopiviksi
  3. Edeltävät toiminnot auttavat verkkokauppasi tuotteiden menestystä hakukoneiden kuvahauissa

Näin optimoit kuvat verkkosivuillesi työvaiheittain:

  • valitse haluamasi kuva verkkosivuillesi
  • pienennä kuvakoko
  • tallenna pienennetty kuva kyseisen sivun tai tuotteen avainsanaa hyödyntäen
  • lataa kuva sivustollesi
  • lisää Alt-teksti
  • tarkasta kuvan toimivuus sekä pöytäkoneversiossa, että mobiilissa

 Kuvakoon pienentäminen

Helppo ja ilmainen kuvakoon pienennykseen sopiva työkalu löytyy esimerkiksi osoitteessa  freecompress.com.

 

Kuvakaappaus kuvakoon pienentämiseen sopivasta työkalusta osoitteessa freecompress.com

Ylärivin valikosta pääset ensin valitsemaan, mihin tallennusmuotoon haluat kuvasi muokata.

Painamalla valitse tiedosto, pääset etsimään haluamasi kuvan koneeltasi.

Lopuksi paina Download-painiketta, ladataksesi pienennetyn kuvan koneellesi talteen.

Suositeltava kuvakoko verkkoon on 100-500 KB. Mitä pienempi, sen parempi.

Lopuksi nimeä kuva sivun tai tuotteen avainsanaa hyödyntäen.

Mitä tarkoittaa avainsana?

Avainsana on hakusana, minkä käyttäjä kirjoittaa hakukoneeseen.

Jos ajatellaan sinun myyvän sateenvarjoja, esimerkkiavainsana voisi olla  läpinäkyvä sateenvarjo. Etsiessään tuotetta asiakas kirjoittaa hakukenttään haun tuotteen ominaisuuden perusteella. Tällä kertaa kuvitteellinen asiakas etsi nimenomaan läpinäkyvää sateenvarjoa eikä esimerkiksi mustaa, isoa tai lasten sateenvarjoa. 

Nyt tavoitteemme on käyttää tuotekuvan nimeämisessä kyseistä avainsanaa.

Esimerkiksi: lapinakyva-sateenvarjo-yrityksesinimitahan

Huom. Nimeä kuva ilman ääkkösiä ja öökkösiä sekä erota sanat väliviivalla

Kuvan Alt-teksti

Kuvan Alt-tekstin tarkoitus on kuvailla käyttäjälle, mitä kuvassa on. Voit ajatella laittavasi silmät kiinni ja pyytää kaveria lukemaan kyseisen tekstin. Tiedätkö nyt, mitä kuvassa tapahtuu?

Alt-teksti on osa saavutettavuutta, jotta ruudunlukijaa käyttävät käyttäjät pystyisivät paremmin saamaan tarvittavaa tietoa.

Toisaalta tekstit auttavat käyttäjiä myös silloin, jos kuva ei jostain syystä lataudu näkyviin näytölle. Silloin käyttäjä näkee kyseisen tekstin kuvan tilalla.

Riippuen siitä, mitä verkkosivualustaa käytät, voi Alt-tekstin syöttämiseen tarkoitettu laatikko vaihdella paikkaa. Yleisesti ottaen tekstikenttä löytyy siinä vaiheessa kun lataat kuvan alustallesi.

Nosta tuotteesi näkyviin kuvahauissa

Kaikki edellä mainitut toiminnot auttavat sekä käyttäjää, että hakukoneita. Kuvien optimointi on osa verkkosivujen hakukoneoptimoinnin kokonaisuutta.

Muistathan aina lopuksi käydä tarkistamassa kuvien toimivuus sekä ison ruudun näkymässä, että mobiilisti.

Jos olet verkkokauppias, jonka tuotteiden visuaalisella ilmeellä on väliä asiakkaan ostopäätöksessä, suosittelen panostamaan kuvahakujen näkyvyyteen.

Harvempi käyttäjä ostaa esimerkiksi kenkiä näkemättä niitä.

Kuvien optimointi auttaa parantamaan näkyvyyttäsi kuvahauissa.

Kysymys on kuitenkin koko tuotekortin sisällöstä. 

Jos haluat nostaa suosikkituotteesi näkyviin hakukoneissa, suosittelen lämpimästi kahden tunnin Apua hakukoneoptimointiin- verkkopalveluani.

Jos haluat opetella hakukoneoptimointia itsenäisesti, lataa ilmainen hakukonoptimoinnin ABC- opas itsellesi.

Eiköhän nosteta itsemme näkyväksi verkossa!

Aurinkoisin terveisin Heidi Rissanen

 

 

Takaisin blogiin