Digimarkkinointi eli digitaalinen markkinointi tarkoittaa kaikkia toimenpiteitä, mitä yrityksesi tekee digitaalisissa kanavissa. Esimerkiksi hakukoneoptimoidut verkkosivut, blogitekstit, sisällöntuotanto sosiaalisen median kanavissa ja sähköpostimarkkinointi ovat digitaalista markkinointia.
Parhaimmassa tapauksessa markkinoinnin avulla saavutetaan orgaanista näkyvyyttä, eli asiakas löytää yrityksesi etsiessään tietoa esimerkiksi Googlesta. Ensisijaisesti omaan digimarkkinointiin vaikutetaan tuottamalla sisältöä verkkosivuille ja sosiaalisen median kanaviin.
Mitä on sisällöntuotanto?
Sisällöntuotannolla tarkoitetaan arvon tuottamista asiakkaalle verkkosivuilla tai sosiaalisen median kanavissa. Arvon tuottaminen asiakkaalle tässä tapauksessa tarkoittaa, että asiakas löytää vastauksen tarvitsemaansa kysymykseen sinun sivuiltasi. Asiakas haluaa liittyä seuraajaksesi, sillä hän hyötyy jakamastasi tiedosta tai viihtyy sisältösi parissa.
Esimerkkitilanne:
Asiakas kirjoittaa Googleen haun: `Mitä tarvitsen mukaan retkelle?`.
Yrityksesi on retkeilyvarusteiden verkkokauppa ja olet kirjoittanut verkkosivuillesi hakukoneoptimoidun artikkelin: `Mitä tarvitsen mukaan retkelle`.
Nyt asiakkaan tekemän haun perusteella Google nostaa näkyviin kaikki yritykset, jotka ovat kirjoittaneet aiheesta. Jos satut olemaan juuri niiden joukossa, ketkä ovat tuottaneet parasta sisältöä vastaamaan asiakkaan kysymykseen, olet ylimpien hakutulosten joukossa. Näin olet tuottanut sisältöä ja asiakas löytää sinut ja tulee sivustollesi. Olet tuottanut orgaanista sisältöä eli tehnyt inbound-markkinointia.
Mitä on inbound-markkinointi?
Inbound-markkinointi on käytännössä sisällöntuotannon avulla saavutettu asiakas. Asiakas etsii verkosta tietoa ja löytää sivustosi omasta tarpeestaan. Näin ollen sinä et ole käyttänyt maksettua mainontaa, mikä huutaa: "Osta nyt", vaan olet kirjoittanut tuotteesta tai palvelustasi juuri asiakkaan näkökulmasta kattavaa tietoa. Tällainen sisällöntuotannon kautta saavutettu näkyvyys on työläämpää, mutta paljon pidempiaikaista näkyvyyttä. Siksi onkin tärkeää, että verkossa tapahtuva ensikohtaaminen jää asiakkaan mieleen myös visuaalisen ilmeen muodossa.
Mikä on yrityksen visuaalinen ilme?
Yrityksen visuaalinen ilme on kuvina, väreinä ja fontteina tunnistettava kuva yrityksestäsi. Verkossa, et voi koskaan tietää, mikä on ensikohtaaminen potentiaalisen asiakkaasi kanssa ja siksi olisikin tärkeää jättää muistijälki visuaalisesti. On paljon mahdollista, että asiakas on jo aiemmin törmännyt yrityksesi logoon ja myöhemmin näkee esimerkiksi yrityksesi reelsin Instagramissa. Osaako hän yhdistää yrityksesi näiden kahden perusteella? Visuaalisen ilmeen tarkoitus on se, että kanavasta riippumatta yritykselläsi on käytössä samat brändivärit, fontit ja kuvatyylit, vaikka aihe ja sisältö vaihtelisivat keskenään.
Tässä vaiheessa olet jo varmasti huomannut tehneesi digimarkkinointia monessakin muodossa.
Jos et ole vielä tehnyt digimarkkinointia, käy lukemassa