Miten hakukoneoptimointia tehdään?

Miten hakukoneoptimointia tehdään?

Hakukoneoptimointi on monen asian huomioon ottamista. Hakukoneiden tavoitteena on tarjota hakutuloksia, mitkä sisältävät mahdollisimman tarkan vastauksen esitettyyn kysymykseen. Ensisijaisesti hakukoneoptimointi on kirjoitettua tekstiä. Sen tavoitteena on lyhykäisyydessään vastata niihin kysymyksiin, mitä asiakas kysyy hakukoneilta. Seuraava tieto auttaa sinua viemään osaamista omille verkkosivuillesi ja aloittaa liikenteen/myynnin kasvattamisen.

Hakukoneoptimoinnin rakenne infograafina

 

Mistä aloittaa sisällön hakukoneoptimointi?

Ehdottomasti tärkein asia hakukoneoptimoinnin aloituksessa on avainsanatutkimuksen tekeminen. Avainsana on tuote/palvelu/kysymys, minkä asiakas kirjoittaa hakukoneeseen etsiessään tietoa verkosta.

Esimerkki: (Olet sähköpyörien jälleenmyyjä)

 Asiakas kirjoittaa Googleen: ”sähköpyörä vertailu”, aloittaessaan tekemään vertailua sähköpyörien ominaisuuksista.

Nyt olisi tärkeää, että sinun verkkosivuiltasi löytyisi blogiartikkeli otsikolla: Sähköpyörä vertailu.  

Edellä mainitun esimerkin avainsana olisi siis ”sähköpyörä vertailu”.

Hyvin optimoidulla blogitekstillä, löydyt hakutuloksien kärjestä ja asiakas siirtyy sivustollesi.

Jos haluat lukea lisää hakukoneoptimoidun blogitekstin kirjoittamisesta, käy lukemassa Miten kirjoittaa blogiteksti

Samalla ajatuksella toimivat tuotteiden ja palveluiden avainsanojen metsästys.

Avainsanatutkimuksen tekeminen

Avainsanatutkimuksella pyritään selvittämään, kuinka monta hakua Googleen tehdään kyseisellä sanalla kuukautta kohden.

Sen lisäksi on hyvä käydä katsomassa, montako hakutulosta eli ”kilpailijasivustoa” kyseisellä avainsanalla jo löytyy.

Tavoitteesi on tehdä vielä kattavampi ja enemmän asiakkaan tarpeita hyödyttävä sisältö kuin jo tarjolla olevilla sivustoilla on tarjota.

Aloittelijalle sopiva avainsanatyökalu on esimerkiksi ahrefs-keyword-generator.

VINKKI: Voit käyttää avainsaanaa esimerkiksi tuotteen nimessä, blogitekstin otsikoinnissa tai verkkosivun kategoriassa. Käytä yhtä avainsanaa per yksi sivu, jotta et kilpaile itse itseäsi vastaan.

Mitä ottaa huomioon hakukoneoptimointia tehdessä?

Ehkä jo pystyit päättelemään, hakukoneoptimointi vie aikaa.

Sinun pitää ottaa selville:

-yritystoiminnallesi sopivat avainsanat

-montako kertaa avainsanalla haetaan tietoa hakukoneista /kk

-avainsanalla löytyneiden sivujen lukumäärä Googlessa (kilpailevien sivujen määrä)

-kilpailevien sivustojen tarjoama sisältö ja tehdä omasi vielä kattavammaksi

Huomioi, että optimoinnin jälkeen tuloksia voidaan odottaa noin neljän kuukauden kuluttua sisällön julkaisemisesta.

Plussaa on puolestaan se, että kun sivusto kerran saavuttaa näkyvyyttä, se saattaa löytyä hakukoneista jopa seuraavat kaksi vuotta.

Halutessasi pystyt tuottamaan sisällön täysin itse ja maksuna on rahan sijaan aika.

Miten selvitän sivustoni sijoituksen Googlessa?

Tuloksien seuranta on tärkeää, jotta tiedät, miten onnistuit. Tätä kutsumme toisella nimellä analytiikan seurannaksi.

Ennen hakukoneoptimoinnin aloitusta, varmista siis, että sivustosi on kytkettynä johonkin analytiikkatyökaluun. (esimerkiksi Google Analytics)

Sen avulla pääset sisälle myös Google Search Consoleen, mistä näet seuraavat asiat:

-montako klikkausta sivuillesi on tullut Googlen kautta

-kuinka monta kertaa sivustosi on näytetty Googlen hakutuloksissa

-mikä on sivustosi keskimääräinen sijoituksesi Googlen hakutuloksissa

-mikä on keskimääräinen klikkaus% sivustollesi suhteessa näyttökertoihin

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Kuvitellaan nyt, että olet löytänyt täydellisen avainsanan ja tutkinnan jälkeen havainnut, että kyseinen sana kirjoitetaan Googleen 500 kertaa kuukaudessa.

Sen jälkeen olet hyödyntänyt löydetyn sanan omassa verkkokaupassasi esimerkiksi tuotteen nimessä tai artikkelin otsikossa.

Olet tehnyt kattavan sisällön aiheeseen ja vastannut kaikkiin asiakkaan mieltä mahdollisesti askarruttaviin kysymyksiin ja löydyt hakutulosten kärjestä.

Tässä optimaalisessa tilanteessa tulisit orgaanisesti asiakkaidesi silmien eteen Googlessa 500 kertaa kuukaudessa vain yhden hyvin optimoidun tekstin avulla. Mitäs tämä määrä sitten olisikaan vuodessa?

Toivon, että edellinen tieto innosti myös sinua aloittamaan hakukoneoptimointi viimeistään nyt!

Apua hakukoneoptimointiin

Jos tarvitset opastusta hakukoneoptimointiin, suosittelen Apua digimarkkinointiin -palveluani. Se sisältää kaksi tunnin mittaista henkilökohtaista verkkotapaamista haluamasi aiheen parissa.

Monen yrittäjän kanssa olemme jo opetelleet hakukoneoptimointia suoraan yrittäjän verkkokauppaa tai verkkosivuja apuna käyttäen.

Lähdemme liikkeelle, yrittäjän omasta osaamistasosta ja jatkamme eteenpäin.

Kyseinen palvelu on hinnaltaan 90 € sis. Alv (2 x 1 h verkkotapaaminen).

Ota siis rohkeasti yhteyttä suoraan WhatsAppilla 045 7870 3040

tai

ota yhteyttä-lomakkeella ja jatketaan jutustelua!

Aurinkoisin terveisin Heidi

Takaisin blogiin