Pienyrityksen markkinoini | Digimarkkinointi Kielo

Yrityksen markkinointi

Yrityksen markkinoinnissa on huomioitava monta eri asiaa kustannustehokkaasti. Pidä kirkkaana mielessäsi kysymykset: mitä, miksi ja kenelle. Tärkeintä on tunnistaa yrityksesi asiakkaat ja panostaa markkinointi sinne, missä he ovat.

Jos oma asiakaskohderyhmäsi ei ole vielä selvillä, aloita sen määrittelystä. Tässä artikkelissa saat tiivistetysti tideot siitä, miten koota yrityksesi markkinointi.

Markkinoinnin suunnittelu

Yrityksen markkinointi on jatkuvaa tekemistä. Aloita selvittämällä itsellesi, mitkä ovat markkinointisi tavoitteet.  

Mitä haluat markkinoinnin avulla saavuttaa? Lisää näkyvyyttä, lisää seuraajia, lisää liikennettä verkkokauppaan, lisää asiakkaita kivijalkaliikkeeseen vai jotain muuta?

Aloita kirjaamalla suunnitelma esimerkiksi kahden seuraavan kuukauden osalta: mitä (tuote, yritysesittely, asiantuntija-artikkeli), missä (verkkosivut, Instagram, Facebook), kenelle (asiakaspersoona) ja milloin (kalenteriin päivämäärä) markkinoit.

Tämä auttaa selkeyttämään omaa tuotantoasi ja saavuttamaan jatkumoa. Ota huomioon sesonki- ja kausikampanjat ja panostatko niihin maksettua mainontaa esimerkiksi Googlessa tai Facebookissa. Näin saat myös selville arvion, minkä verran markkinointiin kuluu rahaa.

HUOMIOI, että markkinointi on aloitettava aina ennen kyseistä tapahtumaa tai sesonkia. Muista siis ottaa kuvat ja tehdä tekstit jo ajoissa valmiiksi.

Verkkosivut ovat tärkein osa yritystäsi

Verkkosivut toimivat yrityksesi pohjana kaikelle tekemiselle. Asiakkaat aloittavat tiedon haun verkosta, oli sitten kyseessä verkkokauppa, kivijalkaliike tai mikä tahansa palvelu. 

Nykyään esimerkiksi Instagramia käytetään myös hakukoneena, joten se kannattaa huomioida sisältöä tehdessä.

Tuotteiden ja hintojen vertailu sekä sivustojen toimivuus ovat ratkaisevassa asemassa ostopäätöstä tehtäessä.

Mitä hyötyä olisi käyttää rahaa markkinointiin ja ohjata asiakas verkkosivuille, mitkä eivät ole ajantasaisessa kunnossa tai ostaminen lähes mahdotonta?

Jos verkkosivujesi kunto mietityttää ja tarvitset pientä apua, käy tutustumassa Apua hakukoneoptimointiin -palveluun.

Markkinoinnin ulkoistaminen

Markkinoinnin ulkoistamisessa pätee sanonta: "Aika on rahaa ja tee sitä, minkä osaat parhaiten". Mielestäni parhaimmat tulokset saavutetaan kun kaksi eri alan osaajaa yhdistävät voimansa.

Yrittäjä säästää valtavasti aikaansa, kun hänen ei tarvitse etsiä tietoa ja opetella tekemään kaikkea markkinointiaan itse.

Kustannustehokkuutta saadaan kun yrittäjä ostaa palvelun siltä osin, missä oma osaaminen ei riitä. Etenkin toiminimi yrittäjillä on tärkeää saada kuluttajien tietoisuuteen heidän ammattitaitonsa. Näin ollen markkinoinnin täysin ulkoistaminen ei monesti ole edes järkevää. 

Tässä pitää muistaa, että markkinointitoimistot ovat markkinoinnin ammattilaisia, mutta se ei yksin riitä tavoittamaan kuluttajien luottamusta esimerkiksi kauneudenhoitoalan tietotaidosta.

Jos kaipaat nopeaa hakukoneoptimoinnin tuottamista, käy tutustumassa Ulkoistettu hakukoneoptimointi -palveluun.

Tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa

Tekoälyn hyödyntäminen on erittäin tehokasta kun oikeat työkalut on löydetty. Tekoälytyökalujen valikoima kasvaa kasvamistaan, mutta riittää, että löydät sinun arkeasi helpottavat välineet. Opettelu kestää hetken, mutta pitkällä aikavälillä säästää aikaa. Tekoäly toimii sisällöntuotannossa suunnan näyttäjänä, mutta suosittelen muokkaamaan esimerkiksi tekstiä yritykselle sopivaan muotoon. 

Tekstin tuotannon aloittamiseen sopii hyvin esimerkiksi ChatGPT.

MUISTA: Markkinoinnilla tavoitellaan aina muita ihmisiä. Jos teksti tai kuva vaikuttavat liian kaukaisilta asiakkaan näkökulmasta, se ei myöskään herätä ostohalukkuutta. Lisää tuotantoosi aina ripaus itseäsi.

Tärkeintä on tarkistaa tekstin faktat. Tekoäly hakee tekstiä kaikkialta verkosta ja sinun vastuullesi jää, mitä tietoa julkaiset.

Jos yrityksesi markkinointi on elänyt hiljaiseloa, herätä se takaisin jo tänään.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös artikkeli:

Markkinoinnin automaatiotyökalut säästävät yrittäjän aikaa

 

Takaisin blogiin