Somea simppelisti

Somea simppelisti

Somen hyödyntäminen markkinoinnissa voi aluksi tuntua monimutkaiselta, mutta avainsana on yksinkertaisuus. Simppeli somemarkkinointi on monesti tehokkain tapa yrittäjälle.

Mistä aloittaa somemarkkinointi?

Aloita valitsemalla sosiaalisen median alusta, missä kohdeasiakkaasi viettävät aikaansa. Sinun ei tarvitse olla yrityksen kanssa jokaisessa kanavassa, vaan riittää, että olet siellä missä asiakkaasikin ovat.

Mitä julkaisuja tehdä someen?

Yksinkertainen sisältö toimii usein parhaiten. Aloita esimerkiksi kertomalla, mitä palvelusi pitävät sisällään tai neuvo, miten käyttää tuotteita, joita yrityksesi myy. Tee itsesi ja yrityksesi tutuksi somen avulla. Käytä kuvia, videoita ja lyhyitä tekstejä. Ytimekäs viesti toimii parhaiten. Viestitulva on verkossa valtava ja pitkiä tekstejä ei pysädytä lukemaan.

VINKKI: Tee julkaisu aiheesta, mistä yrityksesi asiakkaat usein kyselevät sinulta.

Miten ylläpitää somekanavia?

Ota tavoitteeksi tehdä julkaisuja viikottain. Nyrkkisääntönä toimii: "Jos yrityksesi ei ole näkyvissä verkossa, se ei ole näkyvissä lainkaan". Tästä löytyy tietenkin poikkeuksia toimialasta riippuen. Julkaise rohkeasti, sillä yrityksesi julkaisut toimivat ilmaisina  "mainoksina" yrityksellesi. Samalla asiakkaat, jotka käyvät somessasi saavat tiedon, että yritystoimintasi on edelleen olemassa.

Someseuraajat

Jos yrityksesi tilisi on julkinen (sen ehdottomasti pitää olla), voi kuka tahansa somen käyttäjistä käydä vierailulla sivuillasi, vaikka eivät olisikaan seuraajia. Älä siis lopeta julkaisuiden tekoa siksi, että seuraajamäärä on vähäinen. 

Laatu on määrää tärkeämpi. Kysymys on siitä, ovatko seuraajasi potentiaalisia yrityksesi asiakkaita. Ole siis aktiivinen seuraajiesi kanssa. Vastaa kommentteihin ja viesteihin ajoissa, ja näytä, että välität seuraajistasi. 

Huomioi, että ei-seuraajat voivat myös käydä lukemassa tilisi keskusteluja ja tehdä ostopäätöksensä niiden perusteella.

Simppelisti somettaen, voit luoda vahvan ja aitojen yhteyksien verkoston asiakkaidesi kanssa. Se on avain pitkäaikaiseen menestykseen digitaalisessa markkinoinnissa.

Sinua saattaisi kiinnostaa

30 min ilmainen tilannekatsaus

Sosiaalisen median julkaisukalenteri

Takaisin blogiin