Verkkosivujen optimointi

Verkkosivujen optimointi

Yhä enenevissä määrin asiakkaat tekevät ostopäätöksensä jo verkossa. Kilpailu on kovaa ja jos käyttäjä ei heti löydä etsimäänsä, hän vaihtaa salaman nopeasti seuraavalle palvelun tarjoajalle. 

Hakukoneoptimoinnin avulla pyritään nostamaan sivusto mahdollisimman korkealle hakutuloksissa ilman maksettua mainointaa. 

Tähän artikkeliin olen listannut viisi asiaa, joiden avulla lähdetään kilpailemaan verkkonäkyvyydestä.

Alla oleva kuva auttaa hahmottamaan, mistä liikenne verkkosivuillesi muodostuu.

1. Avainsanatutkimus

Ilman avainsanatutkimusta, sivusto ei voi nousta näkyviin hakukoneissa kuin hyvällä tuurilla. Ideana on selvittää, mitä sanoja ihmiset käyttävät etsiessään tietoa hakukoneista. Lisäksi selvitetään, miten monta kilpailevaa sivustoa kyseisellä avainsanalla on jo olemassa hakutuloksissa. Tämä on optimoinnin kannalta ensiarvoisen tärkeä asia.

Avainsanatutkimus on mahdollista opetella tekemään itse tai ostaa se ulkoistettuna palveluna selvittääkseen omalle sivustolle sopivimmat sanat.

Lisää avainsanatutkimuksen teosta voit lukea Miten hakukoneoptimointia tehdään

2. Verkkosivujen rakenne ja navigointi

Käytä hetki aikaa suunnittelemalla toimiva ja looginen "järjestys" sivustollesi. Pohdi, minkä tiedon perässä käyttäjä mahdollisesti tulee sivustollesi ja varmista, että hän löytää etsimänsä vaivattomasti. Maalasjärjellä pääsee pitkälle.

Lisäksi voit testata toimivuutta esimerkiksi antamalla tutullesi linkin koekäyttöön ja pyytää häneltä realistista palautetta. Huomioi, että muutkin sivustollasi vierailevat ovat ihan tavallisia ihmisiä ja harvemmin verkkosivuguruja. 

Käytä verkkosivujen kategorioissa, tuotteiden nimissä ja blogien otsikoissa avainsanoja, joita haetaan hakukoneista. 

Esimerkki: Asiakas EI kirjoita hakukoneisiin sanaa "kengät". Hän kirjoittaa tarkemman kuvauksen juuri sellaisista kengistä, mitä on etsimässä. Mahdollisia avainsanoja voisivat olla "mustat talvisaappaat", "rantasandaalit" tms.

PS. Huomioi, että käyttäjä ei välttämättä siirry hakukoneista suoraan etusivullesi. Sisäisillä linkityksillä varmistat, että asiakkaan surffailu on sujuvaa sivulta toiselle.

3. Verkkosivujen ulkoasu

Kun toivottu asiakas siirtyy hakukuneista sivuillesi, hän muodostaa mielikuvansa sekunneissa. Verkkosivujen ulkoasun pitäisi olla houkutteleva, yrityksesi näköinen ja yhteinäinen. 

Rakennetta tehdessä on hyvä huomioida latausnopeus. Latausnopeuteen voit vaikuttaa muuntamalla kuvien koot verkkoon sopiviksi (ei liian isoja tiedostokokoja) ja välttämällä latausta hidastavia elementtejä. 

Hidastavia tekijöitä voivat olla esimerkiksi ponnahdusikkunat, erikseen ladatut fonttitiedostot, upotetut Instagram-lisäosat tms.

Erityisesi videot ottavat aikaa auetakseen ja saattavat hidastaa koko sivustosi käyttöä. Videoita varten voit tehdä esimerkiksi YouTube kirjaston, mitä kautta haluamasi videot lisätään sivustollesi.

4. Mitä olet myymässä

Selkeys on tärkein tekijä kaikissa tekstiosissa. Helposti luettavat ja saavutettavat tiedot yrityksesi palveluista tai tuotteista.

 

Vertailu ja ostopäätökset tehdään näiden tietojen perusteella, joten huolehdi, että hinta, tuotetiedot ja mahdolliset toimitusehdot ovat riittävän kattavat. 

Pohdi mitä nimityksiä tuotteissa ja palveluissa kannattaisi käyttää, jotta asiakas ymmärtäisi heti mistä on kysymys. 

Esimerkiksi "käsityö-kurssi" ei vielä kerro, mitä käsitöitä ollaan tekemässä. Tarkemmin asian voisi ilmaista esimerkiksi "virkkaus-kurssi aloittelijoille". 

Ei turhia jaaritteluita, mitkä vievät huomiota olennaisista tekijöistä.

Aloita tuotteista/palveluista, mitkä ovat suosituimpia jo valmiiksi tai mitkä tuottavat eniten tulosta yrityksellesi. 

5. Mobiilinäkymä

Suurin osa verkossa surffailijoista käyttävät puhelintaan selailuun. Ota tämä asia huomioon alusta loppuun asti. Varmista, että toiminnot, tekstit ja kuvat asettuvat myös puhelimen ruudulle käyttäjäystävällisesti ja loogisesti. 

Tämä on yleisin kompuroinnin kohde, sillä verkkosivuja rakennetaan useimmiten tietokoneen ruudulla. Erityisesti tekstiosiot venähtävät huomaamattomasti liian pitkiksi ja puhelimen ruudulta luettaessa käyttäjän puhti loppuu helposti kesken.

Nyt olet aloittanut verkkosivujen optimoinnin

Kaikki edellä mainitut asiat ovat yhdessä ollennainen kokonaisuus ja loppuun asti vietynä hakukoneoptimointia. Kysymys ei siis ole taikatempuista tai hukatuista mainosrahoista, vaan orgaanisen näkyvyyden saavuttamisesta.

Vielä syvemmin optimoinnista kiinnostuneet voivat ladata ilmaisen Hakukoneopitmointi oppaan täältä

Jos alkuun pääseminen takkuilee, sinua saattaisi kiinnostaa

Apua verkkosivujen optimointiin

Takaisin blogiin