Digitaalisen markkinoinnin toteuttaminen, blogien kirjoittaminen ja sosiaalisen median kanavissa postaaminen vievät paljon yrittäjän aikaa. Tässä muutama vinkki, miten voit nostaa pienyrityksesi kilpailuetua digitaalisessa maailmassa automaatio työkaluilla.
Sosiaalisen median julkaisujen ajastaminen
Käytä sovelluksia kuten Planoly, Later tai Business Suite ajastaaksesi postauksia etukäteen. Ajastettuja julkaisuja voit tehdä useisiin eri kanaviin samalla kalenterilla, jolloin pystyt helposti hallinoimaan niitä. Tutustu eri vaihtoehtoihin ja valitse omiin kanaviisi sopiva ajastusohjelma. Näin voit pitää someprofiilisi aktiivisena myös kiireisinä aikoina.
Analytiikkatyökalut
Hyödynnä algoritmeja ja analytiikkatyökaluja saadaksesi kävijätietoja ja ymmärtääksesi yleisöäsi. Sosiaalisen median yritystileillä sekä verkkosivualustoilla on nähtävillä oma analytiikkansa eli tähän et välttämättä tarvitse sovellusta.
Katso, mitkä julkaisusi ovat saaneet eniten kävijöitä sivustollesi, reagointeja tai näkyvyyttä ja hyödynnä tietoja seuraavissa julkaisuissasi. Jos havaitset esimerkiksi tietyn aihealueen saaneen kiinnostusta osakseen, voit syventyä kyseiseen aiheeseen lisää.
Google Analytics ja Google Search console ovat verkkosivujen ja verkkokauppojen ehdottomia suosikkeja liikenteen seuraamisessa.
Visuaaliset työkalut
Herätä seuraajiesi huomio massasta erottuvilla kuvilla ja videoilla. Tähän saatat tarvita suunnittelutyökaluja kuten Canva. Canvalla voit lisätä kuviisi tai videoihisi tekstiä ja grafiikoita ilman, että tarvitset graafisen suunnittelun osaamista.
Videon tuotantoon ja editointiin pääsee hyvin alkuun esimerkiksi Capcut-sovelluksella. Sen ilmaisversiolla voi harjoitella tekemään videoista lyhyitä, informatiivisiä, mutta mieleenpainuvia. Sovelluksella voit lisätä tekstejä, musiikkia ja erilaisia tarroja korostamaan sanomaasi.
Sosiaalisen median maksettu mainonta
Monet yritystilit tarvitsevat maksettua mainontaa lisänäkyvyyden aikaan saamiseksi. Tämä on myös loistava tilaisuus saavuttaa juuri sinun asiakaskohderyhmäsi. Käytä mainostyökaluja kuten Facebook Ads kohdentaaksesi mainoksesi tarkasti potentiaalisille asiakkaillesi.
Sähköpostimarkkinoinnin automatisointi
Hyödynnä automaatio-ohjelmia, kuten Mailchimp tehostaaksesi markkinointiasi ja uutiskirjeiden lähettämistäsi. Luo automaattisia ilmoituksia ja personoituja viestejä, mikä säästää aikaasi ja lisää vuorovaikutusta asiakkaidesi kanssa.
Pienyrittäjän tukena tekoäly
Tekoäly on tullut jäädäkseen ja jo monessa mukana. ChatGpt on luonut mahdollisuuden, missä tuottaa monikanavaista markkinointimateriaalia yhdelllä sovelluksella. Syötetyt tekstit saat pyytämällä, vaikka ensin exel-taulukkoon. Seuraavaksi voit pyytää kyseisen sisällön Canvalle ja lopuksi lisätä tekoälyn luoman kuvan Dallessa. Ja kaikki tämä yhdellä sovelluksella.
Oppiminen ottaa hetken aikaa, mutta tulevaisuudessa säästää sitä hurjasti.
Jos olet vielä suunnitteluvaiheessa yrityksesi markkinoinnin kanssa, sinua saattaisi kiinnostaa digimarkkinoinnin aloitus