Graafinen kuva, missä tietokone ja suurennuslasi. Suurrennuslasin sisällä teksti SEO, mikä tarkoittaa hakukoneoptimointia.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin avulla pyritään lisäämään liikennettä sivustolle. Optimoinnin tavoitteena on nostaa verkkokauppa näkyväksi mahdollisimman korkealle hakukoneiden tuloksissa kuten Googlessa. Tässä artikkelissa kerrotaan mitä, miten ja miksi -kysymysten kautta hakukoneoptimoinnin perusperiaatteet.

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimointi (SEO = Search Engine Optimization) kokonaisuudessaan muodostuu kolmesta osasta:

  • tekninen SEO: latausnopeus, mobiiliystävällisyys, rakenne jne.
  • sisältö SEO: avainsanatutkimus, laadukkaat tekstiosat, Meta-kuvaukset jne.
  • ulkoinen SEO: maine ja brändin tunnettavuus, ulkoa tulevat linkit, somejaot jne.

Tässä tekstissä puhumme sisältö SEO:sta. Oletetaan että sinulla on verkkokauppa, missä myydän tuotteita tai palveluita. Olet vasta avannut sivustosi ja potentiaaliset asiakkaat eivät vielä tiedä verkkokauppasi osoitetta. Miten siis saada asiakkaat löytämään tuotteesi tai palvelusi verkosta? 

Vaihtoehtoja on kaksi: hakukoneoptimoinnin avulla tai maksetulla mainonnalla. Nyt keskitymme luontaisen näkyvyyden saavuttamiseen eli verkkokaupan/verkkosivujen hakukoneoptimointiin. Luontainen näkyvyys tarkoittaa sitä, kun potentiaalinen asiakas kirjoittaa hakusanansa Googleen ja löytää verkkokauppasi hakusanan tarjoamien vaihtoehtojen joukosta. 

PS. Hakukoneiden kautta tavoitellaan uusia asiakkaita, jotka etsivät suoraa tietoa tarvitsemastaan tuotteesta tai palvelusta. Somemarkkinointi on asia erikseen.

Miten aloittaa hakukoneoptimointi?

Tärkeintä on löytää juuri ne sanat, joita asiakkaasi käyttävät etsiessään tuotteita tai palveluita hakukoneissa. 

Otetaan esimerkiksi kenkäkauppa. Asiakas tietää tarvitsevansa uudet kengät ja aloittaa pohdintansa menemällä Googlen kuvahakuun. 

Asiakas EI kirjoita hakukenttään "kengät", sillä hän ei tarvitse kaikkia mailman kenkiä sandaaleista korkkareihin. Käyttäjä kirjoittaa mahdollisimman tarkan hakusanan omaan tarpeeseensa, jotta Google osaisi heti tarjota oikeaa tuotetta. Näin ollen hakusana eli avainsana voisi olla esimerkiksi "vedenpitävä talvisaapas". 

Sinun pitää siis tehdä tuotteellesi mahdollisimman kuvaava nimi, mitä asiakas käyttää etsiessään juuri sinun tarjoamaa tuotetta. 

Miten selvitän tuotteen avainsanan?

Avainsana on siis sana, minkä asiakas kirjoittaa hakukenttään etsiessään tuotetta verkosta. Selvittääksesi kyseisen sanan saatat tarvita mahdollisesti useampia erilaisia sivustoja ja tutkimuksia. Nyt annan yksinkertaisen esimerkin, millä päästä alkuun.

Avainsanatutkimukseen voit käyttää apuna Ahrefs Keyword generator -sivustoa. Se näyttää taulukon avulla, miten monta hakua kuukaudessa tehdään hakemallasi sanalla. 

Syötä hakukenttään sana, mitä haluaisit käyttää tuotteesi avainsanana esimerkiksi talvisaapas. Vaihda sitten alueeksi tässä tapauksessa Suomi ja lopuksi paina Find Keyword -nappia. Nyt saat näkyviin erilaisia vaihtoehtoisia yhdistelmiä, missä hakemasi sana esiintyy kun ihmiset hakevat tietoa Googlesta. 

Taulukon listaamien sanojen perässä esiintyvä luku on Googleen tehtyjen hakujen määrä kuukaudessa. Luku on keskiarvo kuluneen vuoden ajalta, mutta antaa vahvaa suuntaa, mitä sanaa hakiessa käytetään.

Valitse tuotteitasi parhaiten kuvastavat sanat ja käytä niitä tuotteidesi niminä eli avainsanoina. Verkkokaupan tuotekorteissa avainsanan paikka on tuotteen nimi/otsikko, mikä vastaa H1 tason otsikkoa manuaalisesti syötettynä.

Miten kirjoittaa optimoitu teksti?

Kirjoittaessasi optimoitua tekstiä ota huomioon, että kirjoitat sisältöä ihmiselle etkä koneelle. Mitä tietoa asiakkaasi tarvitsee ostaakseen tuotteen tai palvelun? 

Pidä teksti ytimekkäänä, helposti luettavana äläkä jaarittele turhia. Muistisääntönä tekstin luomisessa: "vastaa käyttäjän kysymyksiin".

Kerro lukijalle olennaisesti tärkeitä asioita ja tarvittavia faktatietoja.

Jäsentele teksti otsikoiden avulla, mikä helpottaa lukijaa siirtymään tekstissä nopeasti oikean tiedon pariin.

Miten opetella hakukoneoptimointia?

Hakukoneoptimointi on lisäksi paljon muutakin kuin tekstin ja tuotteiden optimointia. Jotta sivustosi saavuttaisi parhaat tulokset, tarvitaan joko ulkoistettu tekijä tai aikaa opetteluun. Halutessasi ulkoistaa työn Ota yhteyttä ja voimme perehtyä tarpeeseesi lisää.

Nykyään on tarjolla paljon erilaisia opintoja, mitkä tarjoavat osaamista optimointiin. Monesti yrittäjän isoin ogelma on kuitenkin tarvittavan ajan löytäminen.

Jos haluat nopeasti juuri sinun tarpeeseesi räätälöidyt tiedot, voit tutustua palveluuni Apua Digimarkkinointiin. Kahden verkkotapaamisen aikana saat opastusta ja tarpeellisia tietoja juuri sinun yrityksellesi tuotettuna. Näiden tietojen avulla pystyt jatkossa itse tuottamaan kevyesti hakukoneoptimoituja sisältöjä.

Tutustu Apua Digimarkkinointiin

Miksi hakukoneoptimointia tarvitaan?

Hakukoneoptimointi on erittäin tehokas tapa tuoda lisää liikennettä verkkosivuillesi. Keskiarvolta n. 2% verkkokaupan kävijöistä suorittaa ostoksen. Jos pystyt kasvattamaan verkkosivustosi liikennettä, se lisää myyntiä. Ja jos optimointia ei ole tehty lainkaan, potentiaaliset asiakkaat eivät löydä verkkosivuillesi hakuja tehdessään. 

Voit lisätä sivustosi näkyvyyttä myös blogiartikkelien avulla. Vastaamalla teksteissäsi asiakkaitasi mietityttäviin kysymyksiin, voit nousta näkyviin hakukoneissa myös blogien avulla ja saada jälleen lisää liikennettä sivustollesi.

Tule siis löydetyksi verkossa ja hakukoneoptimoi sivustosi.

Takaisin blogiin